Nawigacja
Zarys Ryukyu Karate-Do
- Ryukyu Karate Research Society
- 2370 czytań
(An Outline Of Karate-do by Miyagi Chojun March 23rd 1934 English Translation by the International Ryukyu Karate Research Society)
Zarys Ryukyu Karate-Do
PUNKT PIERWSZY
Zarys ryukyu karate-do
Cel karate jest czÄsto Ĺşle rozumiany przez wielu ludzi, ktĂłrzy oglÄ dajÄ c pokazy karate, utrzymujÄ , Ĺźe jest to rozbijanie cegieĹ. Karate-do takie nie jest
W czasie pokoju karate powinno opieraÄ siÄ na dÄ Ĺźeniu do celu (byÄ celem samym w sobie), nie jest propozycjÄ do "uĹźytkowania", ale rozumiane bardziej jako trenowanie umysĹu. ChociaĹź, podczas bezprawia moĹźemy uĹźywaÄ naszego ciaĹa do pokonania przeciwnika. Jest trudno wprowadziÄ te sĹowa w czyn albo prawdziwe znaczenie do . Jak i innych form budo jego najgĹÄbsze znaczenie leĹźy poza zapisem. Esencja do * jest poza zasiÄgiem rozpoznania ludzkiego, a oto najprostszy jego opis.
NastÄpujÄ ca propozycja opisuje jedynÄ drogÄ prawdy, ktĂłrÄ zawiera karate-do.
PUNKT DRUGI
Geneza karate
W chiĹskim kempo odkryto ĹşrĂłdĹa skÄ d, jakie karate siÄ wywodzi. Ewolucja kempo w Chinach pozostaje niejasna, poniewaĹź istnieje zbyt maĹa dokumentacja historyczna, jako Ĺwiadectwo jego rozwoju. Jedna teoria utrzymuje, Ĺźe same poczÄ tki kempo tkwiÄ w Ĺrodkowowschodniej Turcji - z czasĂłw staroĹźytnych i znalazĹo drogÄ do Indii, a później do Chin.
Inna teoria dowodzi, Ĺźe kempo miaĹo swĂłj poczÄ tek 5000 Ĺat temu w Chinach, w czasach ZĹotego Imperium.
MoĹźemy tylko byÄ pewni, Ĺźe trzeba uprawiaÄ defensywnÄ walkÄ wynikajÄ cÄ z animozji, ktĂłre sÄ wrodzone ludzkiej naturze.
Zgodnie z tÄ instrukcjÄ temperament jest najstarszÄ metodÄ chiĹskiego kempo, ktĂłre byĹo pierwsze. Opiera siÄ na walce ruchami ptakĂłw i bestii. Od tego czasu nazwa indywidualnej metody walki, z ktĂłra ewoluowaĹa: droga tygrysia, lwa, maĹpy, psia i droga Ĺźurawia itd.
Późniejszy czas wyraĹşnie charakteryzuje siÄ oparciem o geografiÄ, klimat i spoĹecznÄ dezorganizacjÄ, co spowodowaĹo, Ĺźe chiĹskie kempo dzieli siÄ na dwa osobne dziaĹy.
Wiedza na temat pĂłĹnocnej i poĹudniowej szkoĹy pozwala dzieliÄ na systemy krajowe (wewnÄtrzne) i zewnÄtrzne. WewnÄtrzny system kĹadzie nacisk na delikatnoĹÄ i giÄtkoĹÄ (podatnoĹÄ). Jest defensywnÄ technikÄ opierajÄ cÄ siÄ na walce wymijania i reprezentujÄ cÄ Shang Wu Kempo. ZewnÄtrzny styl gĹĂłwnie kĹadzie nacisk na technikÄ opierajÄ cÄ siÄ na sile fizycznej i najlepiej dostosowanÄ dla ludzi odwaĹźnych. Obce (zewnÄtrzne) szkoĹy ĹledzÄ poczÄ tki zakonu Szhaolin: w kraju Dengfeng, prowincji Henna w Chinach.
Podczas trwania Tang (618-907) i Song (960-1279) dynastii nazywanej artyzmem wojennym bohaterĂłw, nastÄ piĹo przenoszenie sĹawy tradycji wojennej na czerwonych prominentĂłw w Chinach. JuĹź wtedy (gdzie) pozostaĹo trochÄ historycznych dokumentĂłw, ĹwiadczÄ cych o wydarzeniach w Chinach.
SÄ trzy gĹĂłwne teorie dookoĹa tych wydarzeĹ o kempo w Ryukyu. Pierwsza jest "36-rodzinna" teoria kuninda. Kuninda jest rodzimÄ wymowÄ z Naha's Kume - wsi, gdzie w 1692 chiĹska dynastia Ming zaĹoĹźyĹa osadÄ (koloniÄ) po ratyfikacji stosunkĂłw z Huzan; najwiÄkszej siĹy z trzech rywali w Ryukyu.
Kolejny jest fenomen Oshima Hikki i innych postulatĂłw w tradycjach chiĹskiej walki, ktĂłre byĹy waĹźne w krĂłlestwie Ruykuy po okresie Keicho.
TRZY HIPOTEZY
Kuninda
W1372, okoĹo czterech Ĺat po upadku MongoĹĂłw poprzez siĹy krĂłlestwa Ming (1368-1644) wĹadca Zhu Yuan Zhang wysĹaĹ specjalnÄ delegacjÄ do Chuzan (najwiÄksza siĹa na Okinawie - trzy gĹĂłwne wspĂłĹzawodnictwa) w celu sprecyzowania negocjacji na temat stosunkĂłw miÄdzy dwoma kulturami.
W1392- 25 rok panowania wĹadcy Zhu Yuan Zhang-Chuzana Kia Sattoh (1350-1395) ratyfikowano umowÄ z Ming China, ktĂłry pochwalaĹ plany chiĹskiej misji - zbudowania w Naha Kuninda (wioski Kume). Ten kulturowy fenomen pozwoliĹ zrozumieÄ anegdotÄ o "36-rodzinie". WyĹÄ czajÄ c polityczne, edukacyjne i specjalistyczne zawody udowadniaĹo, Ĺźe kempo byĹo pierwszym przedstawieniem zasad ochrony personelu misji dyplomatycznych.
ReferujÄ c publikacjÄ zatytuĹowanÄ Oshima Hikki stosowaĹem siÄ do 17-wiecznej szkoĹy konfucjaĹskiej nazywanej Tobe Ryoen z miasta Kochi na Shikoku.
ProĹbÄ o wywiad i nagranie Ĺwiadectwa tych pasaĹźerĂłw i zaĹogi z Ryukyuan "statku skarbĂłw", ktĂłry podmuchem tajfunu objÄ Ĺ kurs na SatsumÄ, podczas gdy przewoĹźenie daniny - niesionej z prÄ dem na Kochi w 1762, sprowokowaĹy przejĹcie zaopatrzenia - pierwsze wspomnienie o chiĹskim kempo w krĂłlestwie Ryukyu. ChiĹskÄ walkÄ opisaĹ Shiohira Peichin, ktĂłry przeĹźyĹ podróş dajÄ c Ĺwiadectwo wspomnieniom z Kusankun,*
Okres Keiho w japoĹskiej historii liczony jest od 22 paĹşdziernika 159... do 13 lipca 1615. Myiagi Sensei objaĹnia, Ĺźe krĂłlestwo Ryukyu podlegaĹo Satsuma Samurai w 1609. ZupeĹnie rozbrojenie udowodniĹo, Ĺźe alternatywne znaczenie praw i obrony cywilnej byĹo kultywacjÄ nie uĹźywania broni.
OSHIMA HIKKI
W1762 r. z Okinawy wysĹano statek z daninÄ , szlakiem turystycznym do Satsuma, ktĂłry dryfujÄ c na... (stara nazwa Kochi w prefekturze w Shikoku). Zanotowano, Ĺźe pasaĹźerowie i zaĹoga konfucjaĹskiej szkoĹy (zakonu) zwana Tobe Ryoen przywiozĹa proĹbÄ do Bakufu, Na pokĹadzie byĹ waĹźny oficjaĹ Ryukyu nazywany Shira Peichin, ktĂłry dostarczyĹ informacji o tradycjach walk chiĹskich w krĂłlestwie Ryukyu.
Trzeci tom kronik Tobe's zatytuĹowano "Oshima Hikki", Tam przedstawiono dialog z Shiohira Peichin zwanym .... Kusankun, ktĂłry byĹ specjalistÄ od kempo. Razem z resztÄ dyscyplin, Kusankun, przybyĹ do krĂłlestwa Ryukyu (istnieje alternatywna teoria sugerujÄ ca, Ĺźe przybyĹ na OkinawÄ z Ching Opposhi, zwanym Guan Kui w 1756), gdzie zreferowaĹ kempo jako kumiai-jutsu, a nie tou-di. ChociaĹź byĹa to ograniczona wersja, traktowano jÄ jako najwaĹźniejszy dokumentem o kempo. Satsuma subjugation
PodÄ ĹźajÄ c za Keicho 14 (1609,14 rok panowania Keicho), Satsuma rozbroiĹ krĂłlestwo Ryukyu i zakaĹźaĹ uĹźywania broni, tou-di wierzyĹo w waĹźnoĹÄ tego, albo kultywowaĹo zakaz intuicyjne. JednakĹźe naleĹźy pamiÄtaÄ, Ĺźe teoriÄ o kempo wprowadzono na dĹugo przed 1609 r. i późniejsza jej kultywacja jest tyko przypuszczeniem.
Niemniej te trzy gĹĂłwne teorie, wraz z mniej popularnymi hipotezami teĹź istniejÄ . Jakkolwiek wÄ tpliwoĹci, co do ich autentycznoĹci asymilujÄ siÄ z brakiem niezgodnoĹci ze Ĺwiadectwami. JednakĹźe tu pojawia siÄ pytanie, czy karate (na Okinawie) podÄ Ĺźa, w dzisiejszych czasach, we wĹaĹciwym kierunku.
Miyagi uĹźywa tou-di i kempo jako podobnych terminĂłw opisie tradycji walki.
Punkt trzeci Karate w przeszĹoĹci
Pochodzenie okresu tou-di w Ryukyus, takĹźe pozostaje niejasne, jakkolwiek badania tego okresu ciÄ gĹe posuwajÄ siÄ we wĹaĹciwym kierunku. W dawnych czasach Ĺatwo byĹo rozsÄ dziÄ czy ma to byÄ "di" czy "te" (generalnie okres opisuje jak te tradycje walki cywilnej zostaĹy przeniesione (przeniknÄĹy) do Ryukyus z Chin). Dzisiaj "di", to, to samo, co "te", ale rozwiniÄto te Ĺźelazne rytuaĹy w sekrecie. Kata (formalne Äwiczenia) przechodzili tylko najlepsi uczniowie (przewaĹźnie uczÄ cych siÄ w wÄ skich grupach, czasem pojedynczo). Mistrzowie, ktĂłrzy nie odnieĹli sukcesu w uczeniu wĹasnego kata, byli niezdolni do przejĹcia z tej jedynej tradycji (kata), znanej tylko im. Wiele tradycji zostaĹo zapomnianych, a dzisiejsze sÄ kompromisem pomiÄdzy staroĹźytnymi.
Od Meiji (1868-1912) (czas, w ktĂłrym japoĹczycy zmniejszyli restrykcje bÄdÄ ce wynikiem feudalizmu) sekretne rytuaĹy, z ktĂłrych karate wyrosĹo, przedostaĹy siÄ do publicznej wiadomoĹci. Wielu lokalnych ekspertĂłw przygotowaĹo zmiany, ktĂłre pozwoliĹy poznaÄ karate w szerszym aspekcie.
Przypisy tĹumacza
Miyagi Sensei nie posiada aktualnej wiedzy; Kinjo Sensei zauwaĹźa, Ĺźe prefiks "tou" oddzieliĹ siÄ od macierzystej formy "di" i byĹ lokalnie stosowanym terminem. IdÄ c dalej tym tropem wydzielenie idiomu "tou" - byĹo najstarszym i najlepszym sposobem, by Uchinanchu [ JapoĹczycy opisali chiĹski generujÄ cy termin "di" (symbolizujÄ cy ChiĹskie kempo)], stosowali go w róşnicujÄ cy i unikalny sposĂłb do odróşnienia od plebejskich sztuk walki ( patrz "Okinawa-te"), do czystych ChiĹskich wyciÄ gĂłw kreowanych przez Hence. (Termin Okinawa-te reprezentuje lokalne, plebejskie hybrydy sztuk walki)
Kinjo Sensei powiedziaĹ, Ĺźe okres rozwoju najprawdopodobniej trwaĹ od okresu Meiji, kiedy róşne rodzaje "ti" byĹy istotÄ otwartÄ , ale nie porĂłwnywalnÄ i dyskusyjnÄ .
Podczas trwania tou-di podnosiĹa siÄ wybitnoĹÄ i zostaĹa uznana jako droga, ktĂłra ulepsza zdrowie i prowadzenie siÄ. Istota wprowadzenia tego w Okinawski system szkolny, tyko potwierdza jego akceptacjÄ, ktĂłra staĹa siÄ wartoĹciÄ dla japoĹskiego spoĹeczeĹstwa Karate w systemie szkolnym.
W kwietniu Meiji 34 (1901) karate staĹo siÄ czÄĹciÄ fizycznej edukacji w Shuri-Jnijo-Sho-Gakko (stara nazwa szkoĹy Ĺredniej prefektury okinawskiej). To byĹo pierwsze zaĹoĹźenie grupy uczÄ cej. Później w kwietniu Meiji 38 (1905) karate "bukatsu" (w szkole wewnÄtrznej klubu karate) zakĹadaĹo, Ĺźe Okinawa Kenntsu Dai Ichi Chu Gakko (Ĺrednia szkoĹa w prefekturze Okinawskiej), Nahe Shuritsu Shiyogyo Gakko (szkoĹa handlowa w Naha) i Okinawa Shinan Gakko (okinawski colegee nauczycielski). NastÄpujÄ ce zaĹoĹźenia i popularyzacja szkoĹy wewnÄtrznej klubu albo innych form w prefektorskim rolnictwie, przemyĹle, marynarce szkolnym itp.
W Taischo 11 (1922) karate zaczÄĹo siÄ wyrĂłwnywaÄ w okinawskiej prefekturalnej Akademii Policyjnej. Wtedy, w Showa 8 (1933) karate, jako "jukendo" (droga bagnetĂłw) stanowiĹo czÄĹÄ Ĺźycia szkoĹy.
W marcu Taischo 15 (1926) "Okinawa karate klub zaĹoĹźono formalnie. Wtedy, w listopadzie 21 Showa 5 (1930) okinawski Instytut Sportowy zaĹoĹźyĹ, wiÄc klub karate. Od tego czasu jest to reprezentacja gĹĂłwnego klubu karate istniejÄ cego do dziĹ.
OkoĹo Taischo 23 (1924) karate-bu (kluby) wyszĹy poza obszar Okinawy,
W okrÄgu Tokijskim
Klub Karate Uniwersytetu Keio
Klub Karate Uniwersytetu Tokio
Klub Karate w Pierwszej WyĹźszej Szkole
Klub Karate Uniwersytetu Waseda
Towarzystwo Research Karate Uniwersytetu Nihon
Towarzystwo Research Karate Uniwersytetu Meiji
Klub Karate Uniwersytetu Takushoku
Klub Karate SzkoĹy ĹťeĹskiej Shoin
Towarzystwo PoszukujÄ ce Karate Uniwersytetu Medycznego w
W maju Showa 5 (1930) zaĹoĹźono klub karate na Uniwersytecie Kansa w okrÄgu Osaka, a później w paĹşdzierniku tego samego roku inne kluby umieszczono stopniowo w szkoĹach. Ja (Miyagi), wiÄc zaczÄ Ĺem uczyÄ w dwĂłch klubach, ktĂłre wystartowaĹy rĂłwnoczeĹnie: Uniwersytet Medyczny w Osace i Colegge'u Medycznym.
Inny znaczÄ cy punkt, o ktĂłrym chciaĹem wspomnieÄ jako dumny dzieĹ w historii karate, to 10 marca Taischo 10 (1921) ksiÄ ĹźÄ Kruk (Imperium Hirohito) trasÄ wiodÄ cÄ z Europy dostaĹ siÄ na OkinawÄ. Podczas wizyty oglÄ daĹ demonstracjÄ walk karate w Collegu Nauczycielskim. Później w maju Taischo 14 (l925) ksiÄ ĹźÄ Chichibunomiya odwiedziĹ OkinawÄ, podczas drogi do Anglii i znalazĹ przyjemnoĹÄ w oglÄ daniu demonstracji karate w tym samym college'u Nauczycielskim.
We wrzeĹniu Showa 5 (1930) tou-di byĹa, wiÄc demonstrowana jako strona albo formy japoĹskiego budo w znakomitej Meiji Shirne w Tokyo. W maju Showe 7 (1932) karate byĹo prezentowane na festiwalu Sainekon Budo (w paĹacu krĂłlewskim w Tokyo), Prawdopodobnie pokaz obejrzeli ksiÄ ĹźÄta Kuninomiya i Fushinomiuya, w kwietniu Showa 8 (1933) podczas zakotwiczenia w Nakagusku Bay (na Okinawie) krĂłlewskiej marynarki.
PUNKT CZWARTY
BieĹźÄ cy stan szkolenia karate
TreĹÄ metod nauczania na dĹugo wczeĹniej zdominowaĹa obrona wĹasna i maĹy nacisk kĹadzie siÄ na trening pamiÄci albo kultywowanie "karate-ni-sente-nashi" ( nie jest to pierwszy atak w karate). ObserwujÄ lekcewaĹźenie gĹĂłwnie pracowitoĹci, przemijanie nauki stopniowej i ulepszajÄ cej, gdzie w wiÄkszej czÄĹci brakuje rĂłwnowagi. Moje przekonanie jest takie, Ĺźe Zen nie jest juĹź takie samo jak na poczÄ tku. Razem musimy kultywowaÄ intelektualne podejĹcie do tego. Przekaz z budo jest esencjÄ postÄpowania i musi mieÄ pierwszeĹstwo.
Nauczyciele karate powinni preferowaÄ zasady: Kentsu, Hanashiro Chomo, Kyan Chotoku, Yabiku Moden, Chibana Oshin, Kiyoda Juhatsu, Oshiro Chodo, Tokuda Anbum, Gusukuma, Higa Seiko, Shinzato Jinang, Kamiya Jinsei, Nakasone, oraz moje (bez specjalnych odnoĹnikĂłw) na Okinawie.
Poza okrÄgiem Okinawskim mamy teĹź; Funakoshi, Motobu Choki, Mabuni Kenwa, Konishi Yasuhiro, Miki Msaburo, pana Sakai oraz Sawayama Masaru.
PUNKT PIÄTY
O STYLACH KARATE
Istnieje wiele teorii o stylach karate, ale Ĺźadna nie uwzglÄdnia historycznych uwarunkowaĹ. Jak niewidomi w Ĺwietle, teorie te sÄ tyko namiastkÄ wĹaĹciwych.
Najbardziej rozpowszechniona hipoteza opisuje style Shaolin i Shorei. MoĹźna powiedzieÄ, Ĺźe najlepszÄ stronÄ tych teorii jest budowa ich struktury. JednakĹźe, po dokĹadnym zapoznaniu siÄ z nimi same zasady sÄ niezbyt przejrzyste i w wielu momentach oĹmieliĹbym siÄ zakwestionowaÄ ich zgodnoĹÄ z prawdÄ i stanem faktycznym. Jednego szczegĂłĹu moĹźemy byÄ pewni, Ĺźe podczas 11 lat Bunsei, (czyli w 9-tym roku panowania chiĹskiego wĹadcy Dao Guang), chiĹski system Fuzhou rozwinÄ Ĺ siÄ i byĹ przedmiotem wnikliwych studiĂłw, z ktĂłrych goju ryu karate kempo szczegĂłlnie siÄ wybiĹo, Nawet teraz wciÄ Ĺź istnieje, jest kontynuowana i nie zanika.
PUNKT SZĂSTY
CHARAKTERYSTYKA KARATE
Specjalne reguĹy karate
- nie jest wymagana duĹźa przestrzeĹ
- potrzebna jest umiejÄtnoĹÄ Äwiczenia w samotnoĹci
- Äwiczeniom nie trzeba poĹwiÄcaÄ duĹźo czasu
MÄĹźczyĹşni i kobiety, mĹodzi i starsi mogÄ trenowaÄ karate w zasadzie z jednym zastrzeĹźeniem. Odpowiednie kata (Äwiczenia formalne), mogÄ byÄ dobierane i wykonywane z rozsÄ dkiem (inna moĹźliwoĹÄ tĹumaczenia - z wĹasnym uznaniem). MoĹźna ÄwiczyÄ z pustymi rÄkoma lub wykorzystywaÄ nieskomplikowany sprzÄt, nie potrzebne sÄ wysokie nakĹady finansowe. Treningi karate sÄ gwarantem zdrowia. Ten fakt udowadnia doskonaĹa psychiczna kondycja nawet najstarszych entuzjastĂłw tego sportu. Psychiczna i mentalna (duchowa) jednoĹÄ rozwija nieposkramialnego ducha
11 rok Busei przypada na 1828r. Busei byĹo pod japoĹskim panowaniem od 22 kwietnia 1818 do 10 grudnia 1830r,
PUNKT SIĂDMY
PRZYSZĹOĹÄ Z KARATE
Era tajemnic, w ktĂłrej karate jutsu (sztuka karate) wyrosĹa, zmierza powoli ku koĹcowi. Teraz tÄ zakazanÄ niegdyĹ i otoczonÄ ĹcisĹÄ tajemnicÄ sztukÄ walki moĹźna uprawiaÄ publicznie. PrzyszĹoĹÄ z doh jest juĹź szeroko otwarta. Dlatego musimy przeciwstawiÄ siÄ i odrzuciÄ ciasne, krĂłtkowzroczne dÄ Ĺźenia prezentujÄ ce poglÄ d, Ĺźe karate jest tajemniczÄ sztukÄ poznania, dostÄpnÄ jedynie dla Ryukyus.
Wraz z otwarciem siÄ karate szerzej na Ĺwiat, wĹadcy budo wymagajÄ krytyki i gĹÄbszego studium karate. W przyszĹoĹci oczekujemy zupeĹnego, skoĹczonego rozwoju tej sztuki, wraz z zachowaniem elementarnych zasad bezpieczeĹstwa. JesteĹmy zdeterminowani do tego, by karate wspĂłĹzawodniczyĹo, na tym samym poziomie i zasadach, z innymi sztukami walki. Karate powinno staÄ siÄ w przyszĹoĹci najwaĹźniejszÄ , powszechnÄ i gĹĂłwnÄ ze sztuk walk.
W tej chwili karate korzysta na wzroĹcie popularnoĹci w Kanto i Kansai (dwa centralne okrÄgi Honsiu) i w caĹej Japonii. Od Hokaido do Tajwanu (Tajwan tak jak Korea byĹ w przeszĹoĹci zaanektowany i stanowiĹ czÄĹÄ japoĹskiego imperium), nauka karate przeĹźywa swĂłj renesans, podczas gdy inne rodzaje sztuk walki przestajÄ byÄ postrzegane w kategoriach wartoĹci t. Na Hawajach i w Ameryce nauka karate staje siÄ niezwykĹe modna. Poprzez zainteresowania wpĹywowego i moĹźnego biznesmena, za poĹrednictwem jego gazety i wydawnictwa, zwrĂłcono siÄ do mnie z proĹbÄ bym jak najszybciej przyjechaĹ do Ameryki. Jak juĹź wspomniaĹem karate-do jest prÄĹźnie rozwijajÄ cym siÄ nurtem i dĹuĹźej nie bÄdzie tylko specyficznym, japoĹskim budo, ale zostanie sztukÄ walki w szerokim, Ĺwiatowym wymiarze.
PUNKT ĂSMY
METODY UCZENIA KARATE
Nasza muskulatura rozwija siÄ wyĹÄ cznie wtedy, gdy jest Äwiczona. Dlatego, by mieÄ lepszÄ kondycjÄ i ciaĹo, Äwiczenia karate yobi undo (lub przygotowujÄ ce, rozgrzewajÄ ce Äwiczenia nazywane dzisiaj junbi undo), wykonuje siÄ przed kihon-kata (Äw, fundamentalne, podstawowe), hojo (Äw. uzupeĹniajÄ ce), Ĺ przed kaishu gata (otwarte dĹonie, rÄce kata), oraz przed kumite renshu (praktyki sparingowe).
NastÄpujÄ ce tĹumaczenie jest prĂłbÄ podsumowania ogĂłlnych zasad tych ÄwiczeĹ.
1) Yobi undo (Äw. przygotowujÄ ce); bez tĹumaczenia swoistej specyfiki, Äwiczenie przygotowuje i rozgrzewa, przyczynia siÄ do zwiÄkszenia masy miÄĹniowej; do poprawy jej elastycznoĹci, a w tym samym czasie dodaje siĹ Ĺźyciowych, wytrzymaĹoĹci i energii. Äwiczenia rozgrzewajÄ ce przygotowujÄ do jeszcze bardziej efektywnej realizacji kihon kata jak Sanchin, tehsho i niafanchi. Po wykonaniu kompletnych kihon kata - yobi undo powinno wykonaÄ siÄ ponownie jako prĂłbÄ regeneracji miÄĹni, w tym celu najodpowiedniejsze bÄdÄ Äwiczenia oddechowe i relaksacyjne.
2) Kihon kata (Äw podstawowe, fundamentalne); Sanchin, tenhso i naifanhi, wszystkie stanowiÄ Äwiczenia podstawowe i sĹuĹźÄ do kultywowania silnej psychiki, ponadto dodajÄ budo duchowi. Ze swej swoistej specyfiki uczÄ regulowania oddechu, najwĹaĹciwszÄ postawÄ jest peĹna koordynacja z uĹźyciem ich mocy.
3) Hojo undo (Äw. kompletujÄ ce, uzupeĹniajÄ ce). KaĹźde z tych ÄwiczeĹ oparte jest na technikach innych kata i pomaga lepiej zrozumieÄ kaishu gata ( wĹaĹciwe Äwiczenia otwartych dĹoni). Przygotowane z róşnorodnymi przyrzÄ dami, te unikalne Äwiczenia, rozwijajÄ róşnorodne umiejÄtnoĹci, a takĹźe ogĂłlnÄ sprawnoĹÄ i biegĹoĹÄ.
4) Kaishu gata (otarte dĹonie - Äw. fundamentalne). Rozróşniamy dzisiaj 30 do 40- tu rodzajĂłw tych ÄwiczeĹ. Wiele z nich zostaĹo nazwanych od przydomkĂłw, i nazwisk ich propagatorĂłw. WĹaĹciwa nauka kata jest nierozerwalnie zwiÄ zana z technikami ofensywnymi i defensywnymi w wieloaspektowych ujÄciach, ktĂłrych przestrzeganie jest konieczne. Äwiczenie wszystkich wariantĂłw daje zrozumienie zwiÄ zku miÄdzy ciaĹem i umysĹem. Dlatego zasady toki i musubi powinny byÄ kultywowane.
5) Kumite renshu (praktyki sparingowe). W wielu wariantach zawierajÄ sens, esencjÄ "kobo no kata". Stosowane w poĹÄ czeniu z pilnoĹciÄ ofensywnych i defensywnych dziaĹaĹ w obrÄbie kaishu-gata sÄ bliĹźszym poĹÄ czeniem z faktycznÄ walkÄ . DziÄki kumite renshu moĹźliwa jest identyfikacja znaczeniowa praktyki czy rzeczywistych celĂłw kata.
STRESZCZENIE
ZWIÄZĹE UJÄCIE
PowiÄ zanie kihon kata (sanchin, tensho i naifanchi) z kaishu-gata i kumite renshu daje rĂłwnowagÄ pomiÄdzy ciaĹem i umysĹem. Dlatego w tych defensywnych i ofensywnych tradycjach znajdziemy prawdÄ i ustalimy budo ducha (charakter, mÄstwo, zapaĹ i energiÄ.
PUNKT PIERWSZY
Zarys ryukyu karate-do
Cel karate jest czÄsto Ĺşle rozumiany przez wielu ludzi, ktĂłrzy oglÄ dajÄ c pokazy karate, utrzymujÄ , Ĺźe jest to rozbijanie cegieĹ. Karate-do takie nie jest
W czasie pokoju karate powinno opieraÄ siÄ na dÄ Ĺźeniu do celu (byÄ celem samym w sobie), nie jest propozycjÄ do "uĹźytkowania", ale rozumiane bardziej jako trenowanie umysĹu. ChociaĹź, podczas bezprawia moĹźemy uĹźywaÄ naszego ciaĹa do pokonania przeciwnika. Jest trudno wprowadziÄ te sĹowa w czyn albo prawdziwe znaczenie do . Jak i innych form budo jego najgĹÄbsze znaczenie leĹźy poza zapisem. Esencja do * jest poza zasiÄgiem rozpoznania ludzkiego, a oto najprostszy jego opis.
NastÄpujÄ ca propozycja opisuje jedynÄ drogÄ prawdy, ktĂłrÄ zawiera karate-do.
PUNKT DRUGI
Geneza karate
W chiĹskim kempo odkryto ĹşrĂłdĹa skÄ d, jakie karate siÄ wywodzi. Ewolucja kempo w Chinach pozostaje niejasna, poniewaĹź istnieje zbyt maĹa dokumentacja historyczna, jako Ĺwiadectwo jego rozwoju. Jedna teoria utrzymuje, Ĺźe same poczÄ tki kempo tkwiÄ w Ĺrodkowowschodniej Turcji - z czasĂłw staroĹźytnych i znalazĹo drogÄ do Indii, a później do Chin.
Inna teoria dowodzi, Ĺźe kempo miaĹo swĂłj poczÄ tek 5000 Ĺat temu w Chinach, w czasach ZĹotego Imperium.
MoĹźemy tylko byÄ pewni, Ĺźe trzeba uprawiaÄ defensywnÄ walkÄ wynikajÄ cÄ z animozji, ktĂłre sÄ wrodzone ludzkiej naturze.
Zgodnie z tÄ instrukcjÄ temperament jest najstarszÄ metodÄ chiĹskiego kempo, ktĂłre byĹo pierwsze. Opiera siÄ na walce ruchami ptakĂłw i bestii. Od tego czasu nazwa indywidualnej metody walki, z ktĂłra ewoluowaĹa: droga tygrysia, lwa, maĹpy, psia i droga Ĺźurawia itd.
Późniejszy czas wyraĹşnie charakteryzuje siÄ oparciem o geografiÄ, klimat i spoĹecznÄ dezorganizacjÄ, co spowodowaĹo, Ĺźe chiĹskie kempo dzieli siÄ na dwa osobne dziaĹy.
Wiedza na temat pĂłĹnocnej i poĹudniowej szkoĹy pozwala dzieliÄ na systemy krajowe (wewnÄtrzne) i zewnÄtrzne. WewnÄtrzny system kĹadzie nacisk na delikatnoĹÄ i giÄtkoĹÄ (podatnoĹÄ). Jest defensywnÄ technikÄ opierajÄ cÄ siÄ na walce wymijania i reprezentujÄ cÄ Shang Wu Kempo. ZewnÄtrzny styl gĹĂłwnie kĹadzie nacisk na technikÄ opierajÄ cÄ siÄ na sile fizycznej i najlepiej dostosowanÄ dla ludzi odwaĹźnych. Obce (zewnÄtrzne) szkoĹy ĹledzÄ poczÄ tki zakonu Szhaolin: w kraju Dengfeng, prowincji Henna w Chinach.
Podczas trwania Tang (618-907) i Song (960-1279) dynastii nazywanej artyzmem wojennym bohaterĂłw, nastÄ piĹo przenoszenie sĹawy tradycji wojennej na czerwonych prominentĂłw w Chinach. JuĹź wtedy (gdzie) pozostaĹo trochÄ historycznych dokumentĂłw, ĹwiadczÄ cych o wydarzeniach w Chinach.
SÄ trzy gĹĂłwne teorie dookoĹa tych wydarzeĹ o kempo w Ryukyu. Pierwsza jest "36-rodzinna" teoria kuninda. Kuninda jest rodzimÄ wymowÄ z Naha's Kume - wsi, gdzie w 1692 chiĹska dynastia Ming zaĹoĹźyĹa osadÄ (koloniÄ) po ratyfikacji stosunkĂłw z Huzan; najwiÄkszej siĹy z trzech rywali w Ryukyu.
Kolejny jest fenomen Oshima Hikki i innych postulatĂłw w tradycjach chiĹskiej walki, ktĂłre byĹy waĹźne w krĂłlestwie Ruykuy po okresie Keicho.
TRZY HIPOTEZY
Kuninda
W1372, okoĹo czterech Ĺat po upadku MongoĹĂłw poprzez siĹy krĂłlestwa Ming (1368-1644) wĹadca Zhu Yuan Zhang wysĹaĹ specjalnÄ delegacjÄ do Chuzan (najwiÄksza siĹa na Okinawie - trzy gĹĂłwne wspĂłĹzawodnictwa) w celu sprecyzowania negocjacji na temat stosunkĂłw miÄdzy dwoma kulturami.
W1392- 25 rok panowania wĹadcy Zhu Yuan Zhang-Chuzana Kia Sattoh (1350-1395) ratyfikowano umowÄ z Ming China, ktĂłry pochwalaĹ plany chiĹskiej misji - zbudowania w Naha Kuninda (wioski Kume). Ten kulturowy fenomen pozwoliĹ zrozumieÄ anegdotÄ o "36-rodzinie". WyĹÄ czajÄ c polityczne, edukacyjne i specjalistyczne zawody udowadniaĹo, Ĺźe kempo byĹo pierwszym przedstawieniem zasad ochrony personelu misji dyplomatycznych.
ReferujÄ c publikacjÄ zatytuĹowanÄ Oshima Hikki stosowaĹem siÄ do 17-wiecznej szkoĹy konfucjaĹskiej nazywanej Tobe Ryoen z miasta Kochi na Shikoku.
ProĹbÄ o wywiad i nagranie Ĺwiadectwa tych pasaĹźerĂłw i zaĹogi z Ryukyuan "statku skarbĂłw", ktĂłry podmuchem tajfunu objÄ Ĺ kurs na SatsumÄ, podczas gdy przewoĹźenie daniny - niesionej z prÄ dem na Kochi w 1762, sprowokowaĹy przejĹcie zaopatrzenia - pierwsze wspomnienie o chiĹskim kempo w krĂłlestwie Ryukyu. ChiĹskÄ walkÄ opisaĹ Shiohira Peichin, ktĂłry przeĹźyĹ podróş dajÄ c Ĺwiadectwo wspomnieniom z Kusankun,*
Okres Keiho w japoĹskiej historii liczony jest od 22 paĹşdziernika 159... do 13 lipca 1615. Myiagi Sensei objaĹnia, Ĺźe krĂłlestwo Ryukyu podlegaĹo Satsuma Samurai w 1609. ZupeĹnie rozbrojenie udowodniĹo, Ĺźe alternatywne znaczenie praw i obrony cywilnej byĹo kultywacjÄ nie uĹźywania broni.
OSHIMA HIKKI
W1762 r. z Okinawy wysĹano statek z daninÄ , szlakiem turystycznym do Satsuma, ktĂłry dryfujÄ c na... (stara nazwa Kochi w prefekturze w Shikoku). Zanotowano, Ĺźe pasaĹźerowie i zaĹoga konfucjaĹskiej szkoĹy (zakonu) zwana Tobe Ryoen przywiozĹa proĹbÄ do Bakufu, Na pokĹadzie byĹ waĹźny oficjaĹ Ryukyu nazywany Shira Peichin, ktĂłry dostarczyĹ informacji o tradycjach walk chiĹskich w krĂłlestwie Ryukyu.
Trzeci tom kronik Tobe's zatytuĹowano "Oshima Hikki", Tam przedstawiono dialog z Shiohira Peichin zwanym .... Kusankun, ktĂłry byĹ specjalistÄ od kempo. Razem z resztÄ dyscyplin, Kusankun, przybyĹ do krĂłlestwa Ryukyu (istnieje alternatywna teoria sugerujÄ ca, Ĺźe przybyĹ na OkinawÄ z Ching Opposhi, zwanym Guan Kui w 1756), gdzie zreferowaĹ kempo jako kumiai-jutsu, a nie tou-di. ChociaĹź byĹa to ograniczona wersja, traktowano jÄ jako najwaĹźniejszy dokumentem o kempo. Satsuma subjugation
PodÄ ĹźajÄ c za Keicho 14 (1609,14 rok panowania Keicho), Satsuma rozbroiĹ krĂłlestwo Ryukyu i zakaĹźaĹ uĹźywania broni, tou-di wierzyĹo w waĹźnoĹÄ tego, albo kultywowaĹo zakaz intuicyjne. JednakĹźe naleĹźy pamiÄtaÄ, Ĺźe teoriÄ o kempo wprowadzono na dĹugo przed 1609 r. i późniejsza jej kultywacja jest tyko przypuszczeniem.
Niemniej te trzy gĹĂłwne teorie, wraz z mniej popularnymi hipotezami teĹź istniejÄ . Jakkolwiek wÄ tpliwoĹci, co do ich autentycznoĹci asymilujÄ siÄ z brakiem niezgodnoĹci ze Ĺwiadectwami. JednakĹźe tu pojawia siÄ pytanie, czy karate (na Okinawie) podÄ Ĺźa, w dzisiejszych czasach, we wĹaĹciwym kierunku.
Miyagi uĹźywa tou-di i kempo jako podobnych terminĂłw opisie tradycji walki.
Punkt trzeci Karate w przeszĹoĹci
Pochodzenie okresu tou-di w Ryukyus, takĹźe pozostaje niejasne, jakkolwiek badania tego okresu ciÄ gĹe posuwajÄ siÄ we wĹaĹciwym kierunku. W dawnych czasach Ĺatwo byĹo rozsÄ dziÄ czy ma to byÄ "di" czy "te" (generalnie okres opisuje jak te tradycje walki cywilnej zostaĹy przeniesione (przeniknÄĹy) do Ryukyus z Chin). Dzisiaj "di", to, to samo, co "te", ale rozwiniÄto te Ĺźelazne rytuaĹy w sekrecie. Kata (formalne Äwiczenia) przechodzili tylko najlepsi uczniowie (przewaĹźnie uczÄ cych siÄ w wÄ skich grupach, czasem pojedynczo). Mistrzowie, ktĂłrzy nie odnieĹli sukcesu w uczeniu wĹasnego kata, byli niezdolni do przejĹcia z tej jedynej tradycji (kata), znanej tylko im. Wiele tradycji zostaĹo zapomnianych, a dzisiejsze sÄ kompromisem pomiÄdzy staroĹźytnymi.
Od Meiji (1868-1912) (czas, w ktĂłrym japoĹczycy zmniejszyli restrykcje bÄdÄ ce wynikiem feudalizmu) sekretne rytuaĹy, z ktĂłrych karate wyrosĹo, przedostaĹy siÄ do publicznej wiadomoĹci. Wielu lokalnych ekspertĂłw przygotowaĹo zmiany, ktĂłre pozwoliĹy poznaÄ karate w szerszym aspekcie.
Przypisy tĹumacza
Miyagi Sensei nie posiada aktualnej wiedzy; Kinjo Sensei zauwaĹźa, Ĺźe prefiks "tou" oddzieliĹ siÄ od macierzystej formy "di" i byĹ lokalnie stosowanym terminem. IdÄ c dalej tym tropem wydzielenie idiomu "tou" - byĹo najstarszym i najlepszym sposobem, by Uchinanchu [ JapoĹczycy opisali chiĹski generujÄ cy termin "di" (symbolizujÄ cy ChiĹskie kempo)], stosowali go w róşnicujÄ cy i unikalny sposĂłb do odróşnienia od plebejskich sztuk walki ( patrz "Okinawa-te"), do czystych ChiĹskich wyciÄ gĂłw kreowanych przez Hence. (Termin Okinawa-te reprezentuje lokalne, plebejskie hybrydy sztuk walki)
Kinjo Sensei powiedziaĹ, Ĺźe okres rozwoju najprawdopodobniej trwaĹ od okresu Meiji, kiedy róşne rodzaje "ti" byĹy istotÄ otwartÄ , ale nie porĂłwnywalnÄ i dyskusyjnÄ .
Podczas trwania tou-di podnosiĹa siÄ wybitnoĹÄ i zostaĹa uznana jako droga, ktĂłra ulepsza zdrowie i prowadzenie siÄ. Istota wprowadzenia tego w Okinawski system szkolny, tyko potwierdza jego akceptacjÄ, ktĂłra staĹa siÄ wartoĹciÄ dla japoĹskiego spoĹeczeĹstwa Karate w systemie szkolnym.
W kwietniu Meiji 34 (1901) karate staĹo siÄ czÄĹciÄ fizycznej edukacji w Shuri-Jnijo-Sho-Gakko (stara nazwa szkoĹy Ĺredniej prefektury okinawskiej). To byĹo pierwsze zaĹoĹźenie grupy uczÄ cej. Później w kwietniu Meiji 38 (1905) karate "bukatsu" (w szkole wewnÄtrznej klubu karate) zakĹadaĹo, Ĺźe Okinawa Kenntsu Dai Ichi Chu Gakko (Ĺrednia szkoĹa w prefekturze Okinawskiej), Nahe Shuritsu Shiyogyo Gakko (szkoĹa handlowa w Naha) i Okinawa Shinan Gakko (okinawski colegee nauczycielski). NastÄpujÄ ce zaĹoĹźenia i popularyzacja szkoĹy wewnÄtrznej klubu albo innych form w prefektorskim rolnictwie, przemyĹle, marynarce szkolnym itp.
W Taischo 11 (1922) karate zaczÄĹo siÄ wyrĂłwnywaÄ w okinawskiej prefekturalnej Akademii Policyjnej. Wtedy, w Showa 8 (1933) karate, jako "jukendo" (droga bagnetĂłw) stanowiĹo czÄĹÄ Ĺźycia szkoĹy.
W marcu Taischo 15 (1926) "Okinawa karate klub zaĹoĹźono formalnie. Wtedy, w listopadzie 21 Showa 5 (1930) okinawski Instytut Sportowy zaĹoĹźyĹ, wiÄc klub karate. Od tego czasu jest to reprezentacja gĹĂłwnego klubu karate istniejÄ cego do dziĹ.
OkoĹo Taischo 23 (1924) karate-bu (kluby) wyszĹy poza obszar Okinawy,
W okrÄgu Tokijskim
Klub Karate Uniwersytetu Keio
Klub Karate Uniwersytetu Tokio
Klub Karate w Pierwszej WyĹźszej Szkole
Klub Karate Uniwersytetu Waseda
Towarzystwo Research Karate Uniwersytetu Nihon
Towarzystwo Research Karate Uniwersytetu Meiji
Klub Karate Uniwersytetu Takushoku
Klub Karate SzkoĹy ĹťeĹskiej Shoin
Towarzystwo PoszukujÄ ce Karate Uniwersytetu Medycznego w
W maju Showa 5 (1930) zaĹoĹźono klub karate na Uniwersytecie Kansa w okrÄgu Osaka, a później w paĹşdzierniku tego samego roku inne kluby umieszczono stopniowo w szkoĹach. Ja (Miyagi), wiÄc zaczÄ Ĺem uczyÄ w dwĂłch klubach, ktĂłre wystartowaĹy rĂłwnoczeĹnie: Uniwersytet Medyczny w Osace i Colegge'u Medycznym.
Inny znaczÄ cy punkt, o ktĂłrym chciaĹem wspomnieÄ jako dumny dzieĹ w historii karate, to 10 marca Taischo 10 (1921) ksiÄ ĹźÄ Kruk (Imperium Hirohito) trasÄ wiodÄ cÄ z Europy dostaĹ siÄ na OkinawÄ. Podczas wizyty oglÄ daĹ demonstracjÄ walk karate w Collegu Nauczycielskim. Później w maju Taischo 14 (l925) ksiÄ ĹźÄ Chichibunomiya odwiedziĹ OkinawÄ, podczas drogi do Anglii i znalazĹ przyjemnoĹÄ w oglÄ daniu demonstracji karate w tym samym college'u Nauczycielskim.
We wrzeĹniu Showa 5 (1930) tou-di byĹa, wiÄc demonstrowana jako strona albo formy japoĹskiego budo w znakomitej Meiji Shirne w Tokyo. W maju Showe 7 (1932) karate byĹo prezentowane na festiwalu Sainekon Budo (w paĹacu krĂłlewskim w Tokyo), Prawdopodobnie pokaz obejrzeli ksiÄ ĹźÄta Kuninomiya i Fushinomiuya, w kwietniu Showa 8 (1933) podczas zakotwiczenia w Nakagusku Bay (na Okinawie) krĂłlewskiej marynarki.
PUNKT CZWARTY
BieĹźÄ cy stan szkolenia karate
TreĹÄ metod nauczania na dĹugo wczeĹniej zdominowaĹa obrona wĹasna i maĹy nacisk kĹadzie siÄ na trening pamiÄci albo kultywowanie "karate-ni-sente-nashi" ( nie jest to pierwszy atak w karate). ObserwujÄ lekcewaĹźenie gĹĂłwnie pracowitoĹci, przemijanie nauki stopniowej i ulepszajÄ cej, gdzie w wiÄkszej czÄĹci brakuje rĂłwnowagi. Moje przekonanie jest takie, Ĺźe Zen nie jest juĹź takie samo jak na poczÄ tku. Razem musimy kultywowaÄ intelektualne podejĹcie do tego. Przekaz z budo jest esencjÄ postÄpowania i musi mieÄ pierwszeĹstwo.
Nauczyciele karate powinni preferowaÄ zasady: Kentsu, Hanashiro Chomo, Kyan Chotoku, Yabiku Moden, Chibana Oshin, Kiyoda Juhatsu, Oshiro Chodo, Tokuda Anbum, Gusukuma, Higa Seiko, Shinzato Jinang, Kamiya Jinsei, Nakasone, oraz moje (bez specjalnych odnoĹnikĂłw) na Okinawie.
Poza okrÄgiem Okinawskim mamy teĹź; Funakoshi, Motobu Choki, Mabuni Kenwa, Konishi Yasuhiro, Miki Msaburo, pana Sakai oraz Sawayama Masaru.
PUNKT PIÄTY
O STYLACH KARATE
Istnieje wiele teorii o stylach karate, ale Ĺźadna nie uwzglÄdnia historycznych uwarunkowaĹ. Jak niewidomi w Ĺwietle, teorie te sÄ tyko namiastkÄ wĹaĹciwych.
Najbardziej rozpowszechniona hipoteza opisuje style Shaolin i Shorei. MoĹźna powiedzieÄ, Ĺźe najlepszÄ stronÄ tych teorii jest budowa ich struktury. JednakĹźe, po dokĹadnym zapoznaniu siÄ z nimi same zasady sÄ niezbyt przejrzyste i w wielu momentach oĹmieliĹbym siÄ zakwestionowaÄ ich zgodnoĹÄ z prawdÄ i stanem faktycznym. Jednego szczegĂłĹu moĹźemy byÄ pewni, Ĺźe podczas 11 lat Bunsei, (czyli w 9-tym roku panowania chiĹskiego wĹadcy Dao Guang), chiĹski system Fuzhou rozwinÄ Ĺ siÄ i byĹ przedmiotem wnikliwych studiĂłw, z ktĂłrych goju ryu karate kempo szczegĂłlnie siÄ wybiĹo, Nawet teraz wciÄ Ĺź istnieje, jest kontynuowana i nie zanika.
PUNKT SZĂSTY
CHARAKTERYSTYKA KARATE
Specjalne reguĹy karate
- nie jest wymagana duĹźa przestrzeĹ
- potrzebna jest umiejÄtnoĹÄ Äwiczenia w samotnoĹci
- Äwiczeniom nie trzeba poĹwiÄcaÄ duĹźo czasu
MÄĹźczyĹşni i kobiety, mĹodzi i starsi mogÄ trenowaÄ karate w zasadzie z jednym zastrzeĹźeniem. Odpowiednie kata (Äwiczenia formalne), mogÄ byÄ dobierane i wykonywane z rozsÄ dkiem (inna moĹźliwoĹÄ tĹumaczenia - z wĹasnym uznaniem). MoĹźna ÄwiczyÄ z pustymi rÄkoma lub wykorzystywaÄ nieskomplikowany sprzÄt, nie potrzebne sÄ wysokie nakĹady finansowe. Treningi karate sÄ gwarantem zdrowia. Ten fakt udowadnia doskonaĹa psychiczna kondycja nawet najstarszych entuzjastĂłw tego sportu. Psychiczna i mentalna (duchowa) jednoĹÄ rozwija nieposkramialnego ducha
11 rok Busei przypada na 1828r. Busei byĹo pod japoĹskim panowaniem od 22 kwietnia 1818 do 10 grudnia 1830r,
PUNKT SIĂDMY
PRZYSZĹOĹÄ Z KARATE
Era tajemnic, w ktĂłrej karate jutsu (sztuka karate) wyrosĹa, zmierza powoli ku koĹcowi. Teraz tÄ zakazanÄ niegdyĹ i otoczonÄ ĹcisĹÄ tajemnicÄ sztukÄ walki moĹźna uprawiaÄ publicznie. PrzyszĹoĹÄ z doh jest juĹź szeroko otwarta. Dlatego musimy przeciwstawiÄ siÄ i odrzuciÄ ciasne, krĂłtkowzroczne dÄ Ĺźenia prezentujÄ ce poglÄ d, Ĺźe karate jest tajemniczÄ sztukÄ poznania, dostÄpnÄ jedynie dla Ryukyus.
Wraz z otwarciem siÄ karate szerzej na Ĺwiat, wĹadcy budo wymagajÄ krytyki i gĹÄbszego studium karate. W przyszĹoĹci oczekujemy zupeĹnego, skoĹczonego rozwoju tej sztuki, wraz z zachowaniem elementarnych zasad bezpieczeĹstwa. JesteĹmy zdeterminowani do tego, by karate wspĂłĹzawodniczyĹo, na tym samym poziomie i zasadach, z innymi sztukami walki. Karate powinno staÄ siÄ w przyszĹoĹci najwaĹźniejszÄ , powszechnÄ i gĹĂłwnÄ ze sztuk walk.
W tej chwili karate korzysta na wzroĹcie popularnoĹci w Kanto i Kansai (dwa centralne okrÄgi Honsiu) i w caĹej Japonii. Od Hokaido do Tajwanu (Tajwan tak jak Korea byĹ w przeszĹoĹci zaanektowany i stanowiĹ czÄĹÄ japoĹskiego imperium), nauka karate przeĹźywa swĂłj renesans, podczas gdy inne rodzaje sztuk walki przestajÄ byÄ postrzegane w kategoriach wartoĹci t. Na Hawajach i w Ameryce nauka karate staje siÄ niezwykĹe modna. Poprzez zainteresowania wpĹywowego i moĹźnego biznesmena, za poĹrednictwem jego gazety i wydawnictwa, zwrĂłcono siÄ do mnie z proĹbÄ bym jak najszybciej przyjechaĹ do Ameryki. Jak juĹź wspomniaĹem karate-do jest prÄĹźnie rozwijajÄ cym siÄ nurtem i dĹuĹźej nie bÄdzie tylko specyficznym, japoĹskim budo, ale zostanie sztukÄ walki w szerokim, Ĺwiatowym wymiarze.
PUNKT ĂSMY
METODY UCZENIA KARATE
Nasza muskulatura rozwija siÄ wyĹÄ cznie wtedy, gdy jest Äwiczona. Dlatego, by mieÄ lepszÄ kondycjÄ i ciaĹo, Äwiczenia karate yobi undo (lub przygotowujÄ ce, rozgrzewajÄ ce Äwiczenia nazywane dzisiaj junbi undo), wykonuje siÄ przed kihon-kata (Äw, fundamentalne, podstawowe), hojo (Äw. uzupeĹniajÄ ce), Ĺ przed kaishu gata (otwarte dĹonie, rÄce kata), oraz przed kumite renshu (praktyki sparingowe).
NastÄpujÄ ce tĹumaczenie jest prĂłbÄ podsumowania ogĂłlnych zasad tych ÄwiczeĹ.
1) Yobi undo (Äw. przygotowujÄ ce); bez tĹumaczenia swoistej specyfiki, Äwiczenie przygotowuje i rozgrzewa, przyczynia siÄ do zwiÄkszenia masy miÄĹniowej; do poprawy jej elastycznoĹci, a w tym samym czasie dodaje siĹ Ĺźyciowych, wytrzymaĹoĹci i energii. Äwiczenia rozgrzewajÄ ce przygotowujÄ do jeszcze bardziej efektywnej realizacji kihon kata jak Sanchin, tehsho i niafanchi. Po wykonaniu kompletnych kihon kata - yobi undo powinno wykonaÄ siÄ ponownie jako prĂłbÄ regeneracji miÄĹni, w tym celu najodpowiedniejsze bÄdÄ Äwiczenia oddechowe i relaksacyjne.
2) Kihon kata (Äw podstawowe, fundamentalne); Sanchin, tenhso i naifanhi, wszystkie stanowiÄ Äwiczenia podstawowe i sĹuĹźÄ do kultywowania silnej psychiki, ponadto dodajÄ budo duchowi. Ze swej swoistej specyfiki uczÄ regulowania oddechu, najwĹaĹciwszÄ postawÄ jest peĹna koordynacja z uĹźyciem ich mocy.
3) Hojo undo (Äw. kompletujÄ ce, uzupeĹniajÄ ce). KaĹźde z tych ÄwiczeĹ oparte jest na technikach innych kata i pomaga lepiej zrozumieÄ kaishu gata ( wĹaĹciwe Äwiczenia otwartych dĹoni). Przygotowane z róşnorodnymi przyrzÄ dami, te unikalne Äwiczenia, rozwijajÄ róşnorodne umiejÄtnoĹci, a takĹźe ogĂłlnÄ sprawnoĹÄ i biegĹoĹÄ.
4) Kaishu gata (otarte dĹonie - Äw. fundamentalne). Rozróşniamy dzisiaj 30 do 40- tu rodzajĂłw tych ÄwiczeĹ. Wiele z nich zostaĹo nazwanych od przydomkĂłw, i nazwisk ich propagatorĂłw. WĹaĹciwa nauka kata jest nierozerwalnie zwiÄ zana z technikami ofensywnymi i defensywnymi w wieloaspektowych ujÄciach, ktĂłrych przestrzeganie jest konieczne. Äwiczenie wszystkich wariantĂłw daje zrozumienie zwiÄ zku miÄdzy ciaĹem i umysĹem. Dlatego zasady toki i musubi powinny byÄ kultywowane.
5) Kumite renshu (praktyki sparingowe). W wielu wariantach zawierajÄ sens, esencjÄ "kobo no kata". Stosowane w poĹÄ czeniu z pilnoĹciÄ ofensywnych i defensywnych dziaĹaĹ w obrÄbie kaishu-gata sÄ bliĹźszym poĹÄ czeniem z faktycznÄ walkÄ . DziÄki kumite renshu moĹźliwa jest identyfikacja znaczeniowa praktyki czy rzeczywistych celĂłw kata.
STRESZCZENIE
ZWIÄZĹE UJÄCIE
PowiÄ zanie kihon kata (sanchin, tensho i naifanchi) z kaishu-gata i kumite renshu daje rĂłwnowagÄ pomiÄdzy ciaĹem i umysĹem. Dlatego w tych defensywnych i ofensywnych tradycjach znajdziemy prawdÄ i ustalimy budo ducha (charakter, mÄstwo, zapaĹ i energiÄ.