Nawigacja
Goju Ryu - Gogen Yamaguchi
- Ciekawostki Goju Ryu - Gogen Yamaguchi
- 2680 czytań

Urodzony w 1909 roku Yamaguchi rozpoczÄ Ĺ swoje studia karate w 1929, pod okiem renomowanego mistrza karate na Okinawie - Chojuna Miyagi. Później Yamaguchi poĹÄ czyĹ okinawskie goju-ryu swojego mistrza z elementami miÄkkich technik chiĹskich, jogi religii Shinto, tworzÄ c w ten sposĂłb nowÄ formÄ goju-ryu i. Jego innowacje stworzyĹy typowy japoĹski styl. W 1934 roku zorganizowaĹ zwiÄ zek All-Japan Goju-Kai Kara te-do Association, ktĂłry przez caĹe lata staĹ siÄ silnÄ i rozpowszechnionÄ na caĹym Ĺwiecie organizacjÄ . IstniejÄ sporne opinie, lecz niektĂłrzy historycy utrzymujÄ , Ĺźe wĹaĹnie okoĹo 1935 lub 1936 roku Yamaguchi wynalazĹ formÄ wolnej walki karate, nazywanÄ jiyu-kumite (wolny sparring). Ta metoda uformowaĹa zasady dla walk turniejowych. Jednak II wojna Ĺwiatowa przerwaĹa jego rozwĂłj. W 1939 roku Yamaguchi zostaĹ wysĹany do MandĹźurii, jako oficer wywiadu, tam schwytany przez Rosjan i uwiÄziony do 1947 roku. WĹaĹnie tam powstaĹa legenda, ktĂłra gĹosi, Ĺźe w czasie prĂłby ucieczki z niewoli rozbiĹ betonowy masyw w Ĺcianie, jednym uderzeniem Ĺokcia.
Później nazwano go "Kotem", gdyĹź jego ruchy bardzo przypominaĹy to zwierzÄ. ZyskaĹ sobie prawie mityczny status poprzez wykonywanie róşnych zadziwiajÄ cych wyczynĂłw, np. medytowanie pod lodowatym wodospadem w Ĺrodku zimy.
Za swoje zasĹugi w sztukach walki, mistrz Yamaguchi zostaĹ przed ĹmierciÄ udekorowany przez cesarza medalem Ranju-hosho (BĹÄkitna WstÄga) i PiÄ tym Orderem ZasĹugi. Z powodu swoich fizycznych wyczynĂłw, podobnie jak Masutatsu Oyama, staĹ siÄ juĹź za Ĺźycia legendÄ karate, a jego nazwisko widnieje jako jedno z najwiÄkszych, wĹrĂłd mistrzĂłw karate XX wieku.
Oto fragmenty wspomnianego na wstÄpie wywiadu. - Co ciÄ skĹoniĹo do rozwiniÄcia koncepcji wolnego sparingu? - Po wojnie (II Ĺwiatowej - przyp.) czÄĹciÄ mojego planu byĹo przedstawienie sztuki karate dla publicznoĹci tak, aby niektĂłre z umiejÄtnoĹci mogĹy byÄ lepiej zrozumiane. RozwinÄ Ĺem ten typ wolnego sparringu, lecz teraz przemieniĹo siÄ to w praktykÄ turniejowÄ i straciĹo na prawdziwym znaczeniu budo (powiÄ zany duchowo system sztuk walki - przyp.). Kumite dla prawdziwego budoka (praktykant budo - przyp.) wyglÄ da inaczej. ProponujÄ ustaliÄ róşnice pomiÄdzy tym, co jest sportowym karate, a tym, co jest budo. PowaĹźny budoka musi caĹkowicie odseparowaÄ sport od karate. Po pierwsze musi przyĹoĹźyÄ siÄ do studiowania kata i bunkai (stosowanie ruchĂłw kata - przyp.), gdyĹź wtedy przychodzi zrozumienie i podstawa ataku i obrony. Dopiero wtedy, po sporej liczbie studiĂłw moĹźna zaczÄ Ä praktykowaÄ kumite. JeĹźeli zaczyna siÄ naukÄ kumite bez odpowiedniego przygotowania, zrozumienia podstawowych umiejÄtnoĹci, to moĹźe byÄ szkodliwe dla rozwoju - byÄ ekspertem tylko w jednej rzeczy. Jest konieczne nauczyÄ siÄ i zrozumieÄ wszystkie rzeczy. Walka i zdobywanie punktĂłw nie ma nic do Ĺźycia; Ĺźycie i budo jest tym, z czym ja jestem powiÄ zany. Droga budo nie jest po to, aby byĹa potwierdzeniem zwyciÄĹźania. Do rzadkoĹci naleĹźy przejĹcie drogi prawdziwego artysty, ktĂłry praktykuje budo. WÄ tpiÄ, czy naprawdÄ wielu takich istnieje. - Czy poprzez praktykÄ budo moĹźna nauczyÄ siÄ zrozumieÄ róşnice pomiÄdzy umysĹem, ciaĹem i duchem? -Tak. To sÄ trzy róşne rzeczy, lecz naszym celem jest zjednoczyÄ je wszystkie przez trening. Poprzez gyo (trening - przyp.) moĹźemy to uczyniÄ caĹkowicie. Kiedy starzejemy siÄ i doĹwiadczamy coraz wiÄcej treningu nasze zrozumienie róşnic pomiÄdzy umysĹem, ciaĹem i duchem pogĹÄbia siÄ, ale w tym samym czasie staramy siÄ zjednoczyÄ wszystkie trzy i oczy wiĹcie nie ma Ĺźadnego ograniczenia dla tego rozwoju. Poprzez praktykowanie jogi (wschodnia praktyka ĹÄ czÄ ca zapisane pozycje i kontrolÄ oddechu - przyp.) rĂłwnieĹź staje siÄ to jaĹniejsze, prawdziwe znaczenie sĹowa budo. Budo jest poĹÄ czone z jakimĹ indywidualnym poszukiwaniem rzeczy. - Przez wiele lat poĹwiÄciĹeĹ siÄ studiowaniu i praktykowaniu zarĂłwno jogi jak i karate.
Czy joga oferuje innÄ drogÄ duchowÄ dla artystĂłw sztuk waĹki do zbadania? -Zasady jogi i budo sÄ te same, zwĹaszcza w poczÄ tkowych i koĹcowych stadiach. JeĹźeli mocno praktykuje siÄ jogÄ lub mocno praktykuje siÄ budo to osiÄ gniÄte cele bÄdÄ te same. W jodze czĹowiek uczy siÄ poruszaÄ i dziaĹaÄ w naturalny sposĂłb, bez Ĺźadnego zainteresowania lub myĹlenia. Raczej bardziej niĹź myĹlenia o dziaĹaniu, lub myĹlenia o celu musimy nauczyÄ siÄ osiÄ gaÄ stan "mugi" lub "nie myĹlenia". Jest to jedna z rĂłl jogi, aby osiÄ gnÄ Ä tÄ spontanicznoĹÄ, tÄ "ĹatwoĹÄ bez wysiĹku" w dziaĹaniu. Bez wzbudzania naszych Ĺwiadomych umysĹĂłw jesteĹmy uwolnieni, aby dziaĹaÄ nieprzerwanie i bez myĹlenia. Tak, wiÄc ostatecznie nie ma Ĺźadnego myĹlenia w tym procesie. I to samo dzieje siÄ u czĹowieka budo. Trzeba osiÄ gnÄ Ä ten stan, gdzie nie ma wzbudzenia procesu Ĺwiadomego myĹlenia. Po prostu spontaniczne dziaĹanie. We wczesnych stadiach tak jak w medytacji zen - czĹowiek siada i po jakimĹ czasie zaczyna od czuwaÄ bĂłl w nogach, etc. i odkrywa, Ĺźe jest to bardzo trudne do zrobienia. Lecz po dĹugiej praktyce to wszystko nie jest Ĺźadnym, dĹuĹźszym rozwaĹźaniem; czuje siÄ i doĹwiadcza tej "nicoĹci". To jest stan "muga". Najpowszechniejszym dla ludzi do Ĺźycia i dziaĹania jest stan "zatu-nen" jest to kondycja, gdzie nie posiada siÄ Ĺźadnej koncentracji, Ĺźadnego skupienia, kondycja konfliktu. To jest to, co my musimy przejĹÄ poprzez praktykÄ jogi i budo.
- Czy joga jest w jakiĹ sposĂłb podobna do praktyki kata w karate? - Tak, sÄ podobieĹstwa pomiÄdzy nimi. JeĹli osiÄ gniesz stan "muga", stan" nicoĹci", to wtedy ciaĹo bÄdzie uwolnione. Tak rĂłwnieĹź jest z praktykowaniem kata. PrĂłbujemy osiÄ gnÄ Ä ten stan. - Jakie jest znaczenie i cel kata w twojej opinii? - KaĹźdy moĹźe kopaÄ i uderzaÄ rÄkÄ , ale nie kaĹźdy moĹźe wykonywaÄ kata. To jest jedyna z rzeczy, ktĂłre oddzielajÄ artystÄ od siepacza. Kata daje jednÄ podstawÄ w zasadach ataku i obrony. Nigdy nie powinna byÄ wykonywana tylko jako ruch. Jest to wartoĹciowa metoda treningu i fundamentalna w zrozumieniu sztuki. Musi byÄ wykonywana z zaĹoĹźeniem, z realizacjÄ i ze zrozumieniem znaczenia kaĹźdego ruchu. Kiedy ktoĹ uczy siÄ kata musi uĹźywaÄ wyobraĹşni, musi widzieÄ zbliĹźajÄ ce siÄ kopniÄcia i uderzenia! Po takim treningu przez jakiĹ czas, później musimy zaczÄ Ä zmieniaÄ nasz sposĂłb podejĹcia; to jest nie myĹleÄ Ĺwiadomie o ruchach. Kiedy studiujemy kata we wczesnych stadiach jest rzeczÄ waĹźnÄ , aby caĹkowicie zrozumieÄ to, co robimy, kiedy to robimy. Lecz kiedy bÄdziemy zaawansowani to ruch musi byÄ naturalny i spontaniczny. ChociaĹź kata wydajÄ siÄ byÄ wykonywane zawsze w ten sam sposĂłb, to jednak, kiedy czynimy postÄpy nasze wyobraĹźenie o kata zaczyna siÄ zmieniaÄ. W goju-ryu mamy partykularny typ treningu, gdzie wykonujemy kata wyĹÄ cznie w naszych umysĹach, uĹźywajÄ c tylko wyobraĹşni. Jest wykonywane na dwa sposoby: pierwszy wyobraĹźajÄ c sobie, Ĺźe my sami wykonujemy je w subiektywnym sensie. Na przykĹad wyobraĹźamy sobie, Ĺźe widzimy i czujemy to, co normalnie byĹmy czuli i widzieli, gdybyĹmy wykonywali kata. Drugi - moĹźemy sobie wyobraĹźaÄ, Ĺźe patrzymy na siebie z gĂłry - gdy je wykonujemy - z jakiegoĹ punktu widzenia.
- Jakie jest znaczenie i cel bunkai? - Bunkai jest podstawÄ wszystkich kata. Jest stworzone pierwsze, a potem ich serie sÄ poĹÄ czone razem, aby utworzyÄ kata. Zasadniczo celem bunkai jest wyjaĹnienie znaczenia ruchĂłw kata - w ten sposĂłb bunkai i kata sÄ nierozerwalne, Jest rzeczÄ bezuĹźytecznÄ posiadaÄ jedno bez drugiego, gdyĹź obie sÄ rĂłwnie waĹźne. - Czy gdy starzejemy siÄ to duchowy aspekt kata-jego treningu-staje siÄ coraz bardziej i bardziej oczywisty tylko dla tej sprawy, czy dla duchowych aspektĂłw treningu sztuk walki w ogĂłle? - Gdy siÄ starzejemy uwydatniajÄ siÄ zmiany z siĹy na technikÄ - dzieje siÄ to w taki sposĂłb, Ĺźe moĹźemy zdobyÄ te nieuchwytne rzeczy, ktĂłre sÄ prawdziwym znaczeniem. (Oto, dlaczego prawdziwe karate jest poĹÄ czone z budo, a nie ze sportem czy zawodami. RozwĂłj charakteru wraz ze wzbogaceniem duchowym sÄ czÄĹciÄ ĹcieĹźki budo jako fizyczne i mentalne umiejÄtnoĹci. Sportowe turnieje z przepisami, moĹźliwoĹciami i ograniczeniami; budo nie ma nic z tych rzeczy. W budo nie ma ograniczenia dla naszego rozwoju i zrozumienia, w budo wszystko jest moĹźliwe! Jako budoka moĹźna iĹÄ gĹÄbiej i gĹÄbiej. Trzeba spÄdziÄ caĹe Ĺźycie, aby to zrozumieÄ.
- Czy jest twoim Ĺźyczeniem, aby sztuka karate byĹa zachowana w taki sposĂłb, w jaki tyjÄ rozwinÄ ĹeĹ, czy teĹź powinna byÄ w przyszĹoĹci rozwiniÄta i uszlachetniona? - Powinna byÄ w przyszĹoĹci rozwiniÄta, ale kierunek nie powinien byÄ ugodowy, jeĹźeli pozostanie jako prawdziwe karate, wtedy tak. ChciaĹbym, aby to byĹo w przyszĹoĹci rozwiniÄte. Jest jednak tylko kilku ludzi, ktĂłrzy mogÄ zrozumieÄ prawdziwe znaczenie sztuk walki, to moĹźe byÄ tylko szkodliwe, dlatego kto zechce to zmieniÄ.